Міністерство освіти рекомендує посилити роль школи у становленні громадянського суспільства в Україні, яке має трансформувати етнічні спільноти у суспільно-політичну, об’єднану спільними цінностями і пріоритетами.
Про це йдеться у відповідному листі освітнього відомства, що надісланий обласним управлінням освіти та інститутам післядипломної педагогічної освіти.
У міністерстві зазначають, що новий 2012/13 навчальний рік починається в умовах, коли однією з провідних ідей навчально-виховного процесу є оптимізація виховного простору у відродженні національних традицій, забезпечення освітніх потреб національних меншин та народів.
Актуальною проблемою сучасної педагогічної практики є полікультурне виховання дітей, що ґрунтується на принципах рівності і недискримінації у всебічному розвитку особистості та на створенні навчальним закладом умов для збереження і розвитку національних мов та культур.
У Міносвіти підкреслили, що створення розгалуженої системи гурткової роботи в загальноосвітніх навчальних закладах сприятиме реалізації пріоритетних завдань в галузі етнонаціональних відносин.
Також у наданих рекомендаціях міститься перелік форм роботи, що має забезпечити полікультурне виховання особистості з активною громадською позицією. Це, зокрема, організація та проведення заходів, спрямованих на міжкультурне взаєморозуміння: виховні години з використанням методики "занурення в національну культуру", години етнонаціонального спілкування, зустрічі з письменниками, відкриті діалоги, фестивалі національностей, дні національної культури, форум-театри, конкурси читців і творчих робіт, дослідницька діяльність учнів з вивчення традицій, історії, культури тощо.
До процесу виховання толерантності та формування культури міжетнічних стосунків мають бути залучені шкільні бібліотеки. "В бібліотеці повинні бути створенні сприятливі умови для міжетнічного спілкування, спілкування рідними мовами, вивчення літератури авторів різних національностей. Виставки художньої літератури, створення літературних куточків "Літературне розмаїття", проведення бібліотечних уроків", - йдеться в методичному листі Міносвіти. Ефективною формою ознайомлення з літературою авторів різних національностей може стати організація літературних читань, постійно діючих бібліотечних виставок, у рамках яких проводити дискусійні клуби із запрошенням сучасних письменників, поетів, діячів культури.
У Міносвіти зазначають, що подолання міжетнічних, міжконфесійних, міжособистісних суперечностей у державі, у першу чергу, має служити дотриманню прав людини на вільний вибір світоглядних переконань, уміння жити в багатонаціональному суспільстві.
Питання полікультурного виховання також мають обговорюватись на наукових конференціях, ділових зустрічах, семінарах для педагогічних працівників.
"Новий навчальний рік у навчальних закладах України розпочнеться з урочистостей, присвячених Дню знань. Використання розмаїття етнічних культурних надбань регіонів нашої країни: пісні, вірші, танці різних національностей - прикрасить свято, що надасть можливість скористатись нагодою ознайомлення з особливостями національного складу України", - йдеться в листі профільного міністерства.