МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
№ 1/9-263 від 06 квітня 2012 року
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту
Автономної республіки Крим,
управління освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської
міських держадміністрацій
Щодо проведення Дня туризму
З метою формування здорового способу життя засобами туристсько-краєзнавчого напряму позашкільної освіти, розширення кругозору дітей та юнацтва, виховання моральних якостей Міністерство рекомендує щороку проводити в загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних навчальних закладах День туризму, включивши його до планів роботи закладів.
Для належної підготовки та проведення зазначеного заходу надсилаємо методичні рекомендації та просимо довести їх до відома керівників навчальних закладів.
Координація роботи щодо організації Дня туризму на всеукраїнському рівні покладається на Український центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, на місцевому – на обласні центри туризму і краєзнавства.
Інформацію про проведену роботу просимо подавати Українському державному центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (Київ - 135, а/с 190; е-mail: juntur@ukr.net) щороку до 01 липня для подальшого інформування Міністерства.
Додаткова інформація за телефоном (044) 531-90-68 (Наровлянський Олександр Данилович), (044) 486-15-35 (Бут Світлана Володимирівна).
Заступник Міністра Б.М. Жебровський
Додаток до листа
МОНмолодьспорт від 06.04.2012 № 1/9-263
Методичні рекомендації
щодо упровадження Дня туризму в загальноосвітніх, позашкільних і професійно-технічних навчальних закладах
Однією з найефективніших засобів формування здорового способу життя, розширення кругозору дітей та юнацтва, виховання моральних якостей молодого покоління є туристсько-краєзнавча робота. У навчальних закладах України накопичено чималий досвід організації різноманітних заходів туристсько-краєзнавчого напряму. З метою активізації цієї роботи Міністерство рекомендує запровадити в загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних навчальних закладах проведення Дня туризму та включати його щорічно до планів роботи.
Строки проведення Дня туризму кожен навчальний заклад визначає самостійно. Міністерство рекомендує запровадити його до Всесвітнього дня туризму 27 вересня.
Програма проведення Дня туризму визначається в залежності від особливостей розташування, напрямів діяльності, рівня туристсько-краєзнавчої роботи навчального закладу. При цьому перевага надається активним формам діяльності з виходом (виїздом) учасників за межі навчальних закладів, населених пунктів. Участь в заходах Дня туризму може зараховуватися учням, як елемент проходження навчальної практики.
День туризму проводиться на свіжому повітрі та передбачає активний і змістовний відпочинок дітей в різних формах: одно-дводенні туристські зльоти, змагання з видів спортивного туризму тощо. Цікавим для сучасної молоді видом змагань можуть стати туристсько-краєзнавчі квести.
Цікавою формою туристсько-краєзнавчої роботи є проведення змагань з краєзнавчого орієнтування. Організаційно вони нагадують змагання зі спортивного орієнтування, однак для успішного виступу на них необхідно не лише вміти орієнтуватися в населеному пункті, знати його "малу географію", знати історію свого населеного пункту, його історичні пам’ятки, пам’ятні місця.
З метою підвищення рівня безпеки такі змагання рекомендується проводити парні, формувати вікові групи учасників, проводячи залік в кожній з них окремо.
Для проведення цих змагань готується маршрутний лист учасника. Саме його складання є найбільш складним елементом підготовки зазначених змагань. До маршрутного листа пропонується включати пам’ятки населеного пункту - меморіальні дошки, пам’ятники, архітектурні пам’ятки, пам’ятки-дерева тощо. Об’єктом, зазначеним в маршрутному листі, може бути навіть місце певної події, яке ніяк не позначено нині. При цьому можливі декілька рівнів складності завдань в маршрутному листі. Перший, найпростіший - зазначення в переліку в маршрутному листі назв об’єктів (наприклад у м. Києві - Іллінська церква, Києво-Могилянська академія). Аналогом його є вміщення зображень об’єктів, які є контрольними пунктами. Другий, більш складний варіант - зазначення характеристик об’єктів без зазначення їх назв. Так, запропоновані в попередньому варіанті об’єкти в цьому випадку можуть бути позначені як перша християнська церква м. Києва, найстаріший вищий навчальний заклад Східної Європи. Так само можна вмістити не повні зображення об’єктів, а їх окремих характерних фрагментів - емблем, окремих скульптур тощо.
Краєзнавче орієнтування цікавіше проводити за системою, аналогічною змаганням зі спортивного орієнтування за вибором. При цьому учасникам може бути запропоновано або набрати максимальну кількість балів за певний час, або ж побувати на певній кількості пунктів за найменший час (обравши оптимальний маршрут). У разі проведення змагань із завданням набрати найбільшу кількість балів доцільно запропонувати учасникам різні оцінки за різні контрольні пункти. При цьому, оцінка має залежати як від відстані до пункту, так і від його складності (наскільки відомий об’єкт запропоновано учасникам).
При організації змагань з краєзнавчого орієнтування учасникам можуть бути запропоновані різні варіанти пересування: може бути передбачена заборона користуватися громадським транспортом при подоланні дистанції або ж, навпаки, дозволені будь-які способи пересування. У будь-якому випадку слід звернути увагу на дотримання учасниками Правил дорожнього руху, для чого передбачити безумовне зняття з дистанції та анулювання результату в разі виявлення порушень Правил. На контрольних пунктах бажано розмістити суддів-контролерів, які відмічатимуть маршрутні листи команд (учасників) і одночасно контролюватимуть дотримання ними Правил дорожнього руху. Корисними будуть номери учасників або інші розпізнавальні знаки.
Організація квестів. Квест (від англ. quest – пошук, пошуки пригод) аматорське спортивно- інтелектуальне змагання, основою якого є виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.
Під час гри команди вирішують логічні завдання, здійснюють пошук на місцевості, будують оптимальні маршрути переміщення, шукають оригінальні рішення та підказки. До виконання наступного завдання команда (учасник) можуть перейти, як правило, лише після успішного виконання попереднього. Перемагає команда, яка виконала всі завдання швидше за інших або ж, в окремих випадках, виконала найбільшу кількість завдань.
У процесі гри команди (учасники) мають за допомогою наданих їм підказок визначити місце розташування наступного контрольного пункту, дістатися до нього щонайшвидше. Контрольний пункт – місце, де необхідно знайти наступне завдання або людину (агента) або будь-який інший об’єкт (знак), вказаний у завданні. Загалом, «квест» достатньо широке поняття, що об’єднує багато різновидів гри.
Зазвичай, змагання розрізняють за:
- складністю пошуку від легкого (неонові вивіски тощо) до надскладного (дрібні написи маркером у недобудованих спорудах);
- сценарієм на лінійні та нелінійні (коли всі завдання видаються відразу на старті).
Окремо варто виділити так звані віртуальні ігри, в які можна грати вдома у зручному кріслі, та фотоквести для знавців міста.
Завдання для гри можна розділити на такі види:
- ігрові: такі, що моделюють певну ситуацію, як правило, із залученням випадкових людей;
- логічні: закодоване місце розташування наступного контрольного пункту. Як правило, логічні завдання представлені у вигляді ребусу, головоломки, асоціативного ряду тощо;
- пошукові, в результаті виконання яких команда знаходить захований код, предмет тощо, який є ключем до розгадки наступного логічного завдання або підтвердженням проходження певного рівня.
Основні етапи підготовки гри "Квест":
- визначення тематики;
- визначення мети і завдань;
- розробка маршруту гри з визначенням контрольних пунктів;
- складання переліку завдань;
- розробка умов проходження гри (підведення підсумків, визначення переможців (за кількістю виконаних завдань за певний час або швидкістю проходження дистанції тощо).
Одним з найбільш видовищних та захоплюючих елементів Дня туризму можуть стати різноманітні туристсько-спортивні естафети. Естафета передбачає подолання визначеної дистанції командою, в якій кожен учасник (або кілька учасників) долають частину дистанції або ж почергово всю дистанцію, передаючи естафету товаришам по команді.
Для успішного проведення естафети ще на етапі підготовки необхідно визначити етапи естафети, умови їх проходження, систему підведення підсумків та визначення переможців. Заздалегідь призначається головний суддя естафети, який безпосередньо відповідає за її проведення з числа педагогів, або залучених громадських туристських кадрів. Під час організації та проведення змагань, зокрема, в якості суддів на етапах та секретарів доцільно залучити старшокласників, в першу чергу тих, хто займається туризмом, має досвід участі в змаганнях.
Естафети можуть бути туристсько-спортивні, туристсько-краєзнавчі, фольклорно-розважальні тощо. Вибір виду естафети та її етапів залежить від наявності кваліфікованих кадрів (педагогів, батьків, залучених громадських туристських кадрів) та матеріально-технічних можливостей (наявність туристського та спортивного обладнання, спорядження тощо). Необхідно враховувати природні умови, погоду.
У залежності від зазначених факторів естафети можуть проводитись як на відкритих майданчиках, так і в приміщеннях. Маршрут естафети бажано прокладати на компактній обмеженій ділянці, яка добре проглядається, є зручною для глядачів.
Визначившись із місцем проведення та учасниками, доцільно провести установчу нараду суддів та секретарів, де визначити обов’язки відповідальних за кожен етап, умови проходження, спосіб оцінювання дій учасників (за часом подолання, отриманими чи штрафними балами тощо), систему штрафів за порушення, форми протоколів.
Перед початком естафети бажано провести демонстрацію – показове проходження етапів естафети для капітанів команд або усіх учасників. При цьому демонстрацію доцільно доручити одному з суддів – досвідчених школярів-туристів (які не долатимуть дистанцію в складі команди). Потрібно також подбати про глядачів – визначити місця їх розміщення, з яких етапи естафети добре видно.
Особливу увагу слід приділити забезпеченню безпеки учасників (передбачивши в разі потреби засоби страховки, обмеження руху учасників на небезпечних ділянка тощо) та глядачів, яких слід розмістити у безпечних зонах, за обмежувальними лініями поза ниткою естафети.
Учасники наперед повинні знати, за що вони змагаються, інакше естафета буде проходити мляво і нецікаво. За підсумками переможці повинні отримати заохочення: дипломи, грамоти, призи тощо.
При проведенні змагань зі спортивного туризму та орієнтування слід враховувати рівень розвитку цих видів спорту в навчальному закладі, уникати зайвого ускладнення змагань. До програми змагань доцільно включити, перш за все, найпростіші етапи, які не вимагають високого рівня спеціальної підготовки та значної кількості спеціального спорядження (подолання умовного болота по купинах, за допомогою жердин, переправа по колоді чи мотузці з перилами, "маятник", "підлаз" тощо).
Це дозволить залучити до участі в змаганнях значну кількість учнів та студентів, які регулярно не займаються туризмом, підвищити масовість змагань, зацікавити молодь.
Водночас доцільно, в разі можливості, організувати показові виступи команд юних туристів на більш складних дистанціях, перш за все, з використанням найбільш видовищних етапів – навісної переправи, крутопохилої навісної переправи, спуску по вертикальних перилах тощо.
Однією з найскладніших форм проведення Дня туризму є туристсько-краєзнавчий зліт, який є своєрідним оглядом результатів роботи за певний період, ефективним способом перевірити готовність учнів до подальшої туристсько-краєзнавчої роботи. Під час таких зльотів зароджуються та успішно розвиваються нові туристські групи та гуртки і об’єднання. Проведення зльотів допомагає об’єднати окремі туристські групи в один згуртований колектив.
Початком підготовки зльоту має бути видання відповідного наказу, яким визначаються дата та місце проведення, склад його учасників, особи, відповідальні за підготовку та проведення зльоту. Також наказом затверджуються Положення та Умови проведення зльоту, що є основними документами, якими керується суддівська колегія та учасники зльоту. На виконання цього наказу доцільно розробити план підготовки, в якому мають бути передбачені погодження місця проведення зльоту з лісництвом або іншим власником (користувачем) відповідної земельної ділянки, формування комендантської групи, вирішення питань матеріально-технічного та медичного забезпечення, складання сценарію відкриття та закриття зльоту, розробка його програми, підготовки змагань, конкурсів та інших заходів, які входять до програми зльоту, забезпечення паливом і обладнання вогнища, нагородження кращих туристів-краєзнавців, переможців конкурсів та змагань.
Необхідно вирішити питання забезпечення охорони громадського порядку на місці проведення зльоту (бажано, шляхом залучення працівника міліції), медичного забезпечення (обов’язкова присутність протягом всього зльоту медичного працівника та наявність відповідного набору медикаментів для надання невідкладної медичної допомоги).
Організатори зльоту повинні врахувати, що від вдалого відкриття заходу залежить подальша робота. Чітко організована церемонія підтримує робочий ритм зльоту та дисциплінує його учасників. Необхідно передбачити церемонію підняття Державного прапору України та виконання Державного гімну України. У залежності від мети, тематики, можливостей учасників і організаторів програма туристсько-краєзнавчого зльоту може включати змагання на туристській смузі перешкод, туристські естафети, конкурси встановлення намету, розпалювання вогнища, в’язання вузлів, творчі конкурси емблема команд, на кращий туристський табір, газет або малюнків туристко-краєзнавчої тематики, конкурс туристської або авторської пісні тощо.
Програму зльоту доповнюють різноманітні заходи краєзнавчого напряму: вікторини, майстер-класи, різноманітні акції (в основному, екологічного напряму "Чисте довкілля", "Чисті джерела", "Життя без сміття" тощо), конкурси бардівської пісні.
Необхідно зазначити, що всі види змагань, естафет і конкурсів повинні проходити чітко за розкладом. Важливо забезпечити оперативне підведення підсумків змагань та конкурсів та їх оприлюднення на інформаційному стенді.
На закритті зльоту слід передбачити нагородження переможців та призерів. Бажано не залишити без відзнак (хоча б символічних) жодну команду. Традиційно право опустити Державний прапор на закритті зльоту надається команді-переможниці.
У день туризму можливе проведення пішохідних екскурсій по рідному краю, екскурсій в природу.
Під час організації та проведення Дня туризму доцільно залучати батьківську громадськість, ветеранів туризму, відомих краєзнавців, мандрівників, представників Федерації спортивного туризму України, використовувати потенціал учнівського самоврядування закладу.
Після закінчення Дня туризму доцільно підвести підсумки туристсько-краєзнавчої роботи закладу за рік , відзначити кращі гуртки, команди, класи.
Разом з тим у День туризму бажано вручити юним туристам значки "Турист України", посвідчення про присвоєння спортивних розрядів, довідки про залік здійснених ними туристських походів, інші відзнаки; відзначити кращих організаторів туристсько-краєзнавчої роботи, керівників гуртків, вчителів.
Консультаційно-методичну та організаційну допомогу в підготовці та проведенні заходів, присвячених Дню туризму в навчальних закладах, надаватимуть Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, Кримський республіканський, обласні, Київський та Севастопольський міські, районі та міські центри туризму і краєзнавства учнівської молоді, станції юних туристів.
Результати проведення Дня туризму необхідно висвітлити на сайтах, в газетах навчальних закладів, в інших засобах масової інформації та мережі Інтернет.
За матеріалами: Освіта.ua
Дата публікації: 06.04.2012